Dossiers

Dossiers

Patiënt komt niet bij digidokter

Online afspraken maken, digitaal herhaalrecepten indienen, consulten via Skype. Huisartsen investeren massaal in e-health, maar patiënten komen er nauwelijks op af. Ze bezoeken ouderwets de praktijk en staan nog altijd minutenlang telefonisch in de wacht.

“Ze zijn voorzichtig, omdat ze bang zijn dat het de drempel verlaagt en ze worden overladen door vragen”, Patrick Jansen, NHG

Maar liefst driekwart van de huisartsen biedt anno 2016 de mogelijkheid online een herhaalrecept aan te vragen en toch maakt maar 16 procent van de patiënten er gebruik van. Online een vraag stellen kan bij 60 procent van de praktijken, maar slechts 3 procent van de patiënten doet dat. Een afspraak inplannen gaat in verreweg de meeste gevallen ook nog gewoon per telefoon of aan de balie. Dat blijkt uit de e-health Monitor 2016 van onderzoeksinstituten Nictiz en Nivel die vandaag uitkomt.

Bonus

De ondervraagde huisartsen stellen dat zogeheten patiëntenportals de praktijk telefonisch ontlasten, de toegankelijkheid vergroten en ‘laat zien dat we meegaan met de tijd’. Maar de patiënten vinden de ‘digidokter’ niet. ,,Terwijl ze het wel zouden willen”, zegt onderzoeker Johan Krijgsman van Nictiz. ,,Bijna de helft van de patiënten heeft behoefte aan digitale opties, ze weten ze alleen niet te vinden. Huisartsen moeten daar beter op wijzen.”

Niet alle dokters doen dat even actief, erkent het Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG). ,,Ze zijn voorzichtig, omdat ze bang zijn dat het de drempel verlaagt en ze worden overladen door vragen”, zegt Patrick Jansen van het NHG. Dat steeds meer huisartsen toch online gaan, komt volgens Jansen omdat ze inzien dat e-health het contact met de patiënt kan verrijken. Maar ook: sinds 2 jaar geven zorgverzekeraars een bonus aan praktijken die een patiëntenportal aanbieden. ,,Zo verdienen ze de kosten voor zo’n portal – 800 à 1000 euro per jaar – deels terug.”

“We weten dat het gevaarlijk is voor de gezondheid van patiënten als digitale dossiers niet goed worden overgedragen”, Johan Krijgsman, onderzoeker

Gebruiksonvriendelijk

De kleine club patiënten die de digidokter wél weet te vinden, haakt vaak af omdat de programma’s zo gebruiksonvriendelijk zijn, stelt Jansen. ,,Mensen moeten inloggen met DigiD en sms of moeten eerst toestemming krijgen van een huisarts om een account aan te maken. Ze denken dan al snel: ik bel wel gewoon eventjes.”

Volgens de Patiëntenfederatie speelt ook mee dat mensen liever gewoon naar de huisarts toe gaan. Woordvoerder Thom Meens: ,,Uit eigen onderzoek blijkt dat ze vooral praktische zaken via de computer willen regelen, maar een vraag stellen over hun gezondheid doen ze liever in de spreekkamer dan via chat of Skype. Immers zit de huisartsenpraktijk vaak om de hoek.”

Ziekenhuis

Dat geldt niet voor patiënten die vaak naar het ziekenhuis moeten. Als zij online hun dossier kunnen inzien en met de dokter kunnen overleggen, scheelt dat simpelweg heen en weer pendelen, stelt Nictiz. Toch heeft maar 6 procent van de patiënten inzage in hun medische gegevens. Laat staan dat andere ziekenhuizen of zorgverleners een medisch dossier digitaal kunnen inzien. Nog altijd zijn post en fax de norm.

Ronduit zorgwekkend, zegt onderzoeker Krijgsman: ,,We weten dat het gevaarlijk is voor de gezondheid van patiënten als digitale dossiers niet goed worden overgedragen. Denk aan medicatieoverzichten die niet up to date zijn.” Privacy is niet zozeer het probleem: de computersystemen sluiten niet op elkaar aan. Volgens de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) kan dat ook nog lang duren.

Immers heeft het al jaren gekost om te zorgen dat gegevens binnen één ziekenhuis digitaal worden gedeeld. Nictiz wil dat het ministerie van Volksgezondheid de regie pakt om te zorgen dat de kostbare investeringen in e-health ook tot hun recht komen.



Reacties

OrakelVanDelfi
“Ik logde in bij de huisartsenpraktijk waar zeker 5 huisartsen aan verbonden zijn, om een afspraak te maken. Eerder had ik van m’n zoon gehoord dat, toen hij een afspraak wilde maken, dat pas na een dag of 10 kon, ik geloofde hem niet, dacht aan een smoesje. Nadat ik die donderdag ingelogd had, zag ik de agenda van 3 artsen van de week daarop. Slechts bij 1 arts was het mogelijk om digitaal een afspraak te maken, de agenda’s van de andere artsen kon ik niet inkomen. En bij die ene arts kon het alleen op dinsdagmiddag om14.10 uur of 14.20 uur. Digitaal kom je er dus niet doorheen.”

Vera
“Tja, die combinatie van DigiD en SMS. Niet ieder heeft een mobieltje, dus niet ieder kan inloggen. “

Anoniem
“Ik wens persoonlijk contact met de huisarts of assistent. Dat is directer, menselijker en voelt beter. Computers en robots nemen al genoeg over van de mens, en afgezien van het feit dat dit al veel werkgelegenheid kost wordt iedereen ook nog eens steeds afstandelijker. Ik ga gewoon lekker ‘en personne’ naar de huisarts, of bel met de assistent voor een herhaalrecept. “

Jan Moet
“Het geeft toch eigenlijk ook een beetje aan dat mensen liever face to face zitten met de huisarts, ongeacht de uitkomst van een of ander waardeloos onderzoekje. Men moet eens leren niet alles op te dringen aan de burger omdat het een goed idee is van iemand. Men moet naar de burgers luisteren, er is dus een reden waarom men dus niet online dingen doet en dat moet je maar accepteren en er dan dus ook mee stoppen als er geen behoefte aan is en niet doordrukken !”

Timelord
“Jammer. Want wat is er nou makkelijker , eenvoudiger en goedkoper voor bv. een herhalingsrecept ? Je logt in bij de arts , klikt recept , vult het geneesmiddel in.
En… Gewoon de dag erop , of later , bij de apotheek afhalen.”

Alex Steems
“Pff. Ik woon in Blaricum. De artsen hier zijn zo ouderwets, het lijkt wel of ze uit een streekroman komen, Dr. Deen is er niks bij. Ze willen zelf ‘klussen’ en het kost veel moeite om een doorverwijzing daar een specialist te krijgen. Alsjeblieft een regionale ‘digitale’ dokter, ik heb daar meer dan genoeg aan.”

D. Meijden
“Jaren geleden kreeg een dokter een beroerte als je over internet en je eigen conclusies begon. Nu moet het ineens allemaal wel?
Een goede dokter kan negen van de tien keer aan patiënt zien wat er verkeerd is. Maar dan moet die persoon wel in dezelfde ruimte zijn. Kijken hoe hij zich beweegt, ruikt,gedraagt enz. Dit lukt niet via een scherm. Net als in artikel wordt beschreven…de sites en pagina’s lopen niet lekker in elkaar over.
Mijn huisarts heeft ander site. Eerst kon ik voor 2 personen op één pagina medicijnen bestellen. Nu moet ik eerst inloggen en dan ook nog eens per persoon.”



Bron: AD 7 oktober 2016

Aansluiten bij Stichting Zeldzame Bloedziekten?

Patiëntengroepen kunnen voor facilitaire ondersteuning terecht bij onze stichting!
Voor een eigen domein binnen de website, een digitaal kantoor, een e-nieuwsbrief en een gemeenschappelijke toolkit met handige formats, en meer.
Geïnteresseerd? Stuur een bericht naar [email protected]